De aanpak in het kort
Inwoners, beroepskrachten, managers en bestuurders werken met elkaar aan een gedragsverandering;
- Anders denken: vanuit de inwoner, in mogelijkheden in plaats van belemmeringen en los van het bestaande aanbod;
- Anders doen: echt mét die inwoner samen en door betere samenwerking binnen de organisatie en daarbuiten (op alle niveaus);
- Anders organiseren: onderzoeken hoe systemen, financiering en regelgeving zo kan worden ingeregeld, dat het helpt in plaats van belemmert bij het anders denken en anders doen.
Deelnemers noemen het ook wel ‘werken vanuit de bedoeling’. En die bedoeling is een passende, duurzame oplossing vinden op de vraag van inwoners. Daarbij is het motto: leren door te doen. Betrokkenen reflecteren voortdurend op alles wat zij doen en proberen vervolgens samen belemmeringen en systeemvragen op te lossen.
Wat wil ik, kan ik en heb ik nodig?
Bij een individuele vraag van een inwoner verdiept deze zijn vraagstuk door drie vragen te beantwoorden: wat wil ik, wat kan ik en wat heb ik nodig? Dat doet hij thuis, tijdens een gesprek met zijn eigen netwerk en beroepskrachten uit verschillende organisaties die voor hem van belang zijn. In het gesprek wordt samen een oplossing bedacht én een plan gemaakt dat binnen zes weken wordt uitgevoerd. Een werkwijze die eenvoudig klinkt, maar achter de schermen veel vraagt. Immers, er kan een oplossing op tafel komen die niet past bij de huidige producten en diensten van de organisaties. De afspraak is dat betrokken organisaties het plan tóch gezamenlijk uitvoeren.