We doen allemaal mooie dingen binnen de programma’s vanuit onze eigen competenties, rollen en posities. We mogen experimenteren en boeken resultaten, van klein tot groot. Leermomenten om te koesteren. En te delen, zodat we meer mensen meekrijgen in de beweging waar we voor staan. Niet alleen inhoudelijk maar ook procesmatig. En als we echt lef hebben, delen we ook onze missers of iets minder spannend onze uitkomsten waarop we eigenlijk niet hadden gehoopt.
Strategisch communicatieadvies, het opstellen van het programmacommunicatieplan, positionering van programma’s, opzetten en aanjagen van het communicatieteam met de communicatieadviseurs en publiciteit genereren. Zo maar een aantal taken die we als communicatiemanagers oppakken binnen de programma’s.
Het mooie in het deelnemen in verschillende teams is dat je de ervaringen kunt delen over de programma’s heen. Niet alleen over middelen, maar ook over inhoud en processen.
Ik hoef u niet te vertellen dat we de wereld om ons heen echt wel iets te vertellen hebben. Dat we een samenwerking zijn gestart. Dat we projecten zijn gestart. Dat we onze ervaringen binnen programma’s en projecten moeten delen. En het mooie is, negen van de tien keer roepen mensen: "Dat moeten de burgers of inwoners zeker weten, want we doen het voor die groep." En dat klopt, we betrekken de inwoners ook steeds meer bij onze toekomstvisie, waardoor ook zij een stem hebben in waar we voor staan en wat we gaan oppakken. En als de inwoners iets gaan merken van wat we doen, dan gaan we dat zeker ook aan ze vertellen. Op het juiste moment en met de juiste boodschap, zodat zij de toegevoegde waarde van onze acties zien.
Intern beginnen is extern winnen
En dat geldt ook voor de eigen achterban; de eigen medewerkers en collega professionals! In veel programma’s is een klein aantal van een organisatie betrokken bij een programma. En in het begin vaak zelfs alleen de bestuurder. Om de gewenste beweging op gang te brengen, ook binnen de organisaties zelf, zijn niet alleen projectleiders, beleidsmedewerkers en bestuurders, maar ook de communicatieadviseurs van de deelnemende organisaties een belangrijke schakel. Zij kennen de cultuur van de organisatie, kennen de ambassadeurs, voelen vaak waar de communicatieknelpunten zitten, weten de boodschap te vertalen voor de eigen collega’s en hebben toegang tot de interne communicatiemiddelen. Intern beginnen om extern te winnen. Zodat alle medewerkers ambassadeurs kunnen worden voor het programma en de beweging waar we voor staan. Door de juiste communicatie voelen we allemaal hetzelfde, praten we over hetzelfde en vertellen we hetzelfde verhaal.
Communicatie is niet alleen van communicatie adviseurs of bestuurders. Communicatie is van ons allemaal en we doen het ook allemaal. Koppel de medewerkers intern op een of andere manier aan het programma. Via de juiste boodschappen en de juiste toon. Via bestaande communicatiemiddelen en -kanalen. Dan krijg je intern een beweging op gang die je voor extern in de programma’s voor ogen hebt. Dan heeft communicatie echt impact.